Salonboot huren Amsterdamse grachten of de Vecht.
De Belle van Zuylen biedt u een intieme omgeving voor uw (bruilofts)feest, zakelijke bespreking of bedrijfsuitje.
In de winter van 2000 is de boot compleet gerestaureerd en in oude staat teruggebracht. Haar stijlvolle interieur ademt de sfeer van de jaren twintig. Het schip biedt u een intieme en comfortabele omgeving voor uw bruiloft een feest, of zakelijke bespreking en bedrijfsuitje.
De goed verzorgde catering kan geheel aan uw wensen worden aangepast.
Recent volgde een 2e rigoureuze verbouwing waarbij de dieselmotor plaats heeft gemaakt voor een geruisloze electro motor. Uniek is dat dit schip op eigen opgewekte zonne-energie vaart en dus 100% emissie vrij vaart. Dus zoekt u een milieu vriendelijke manier van varen? Boek dan salonboot Belle van Zuylen!
Opstapplaatsen De standaard opstapplaats van de salonboot Belle van Zuylen is Amsterdam. Het is echter ook mogelijk om in een andere plaats op- of af te stappen. Er zijn vele opstapplaatsen in Amsterdam mogelijk, zoals nabij het Centraal station, bij de Stopera of bij één van de vele restaurants en hotels in de stad. Wanneer u uw vaartocht buiten het centrum van Amsterdam wilt laten starten of eindigen dan is dit ook mogelijk.
Andere opstapplaatsen zijn bijvoorbeeld de Omval, de Nieuwe Meer, Ouderkerk aan de Amstel of Uithoorn
Overige kosten
De genoemde huurprijzen zijn inclusief kapitein, toeristenbelasting, reserveringskosten, in-/uitcateren en 6% BTW.
Bijkomende kosten zijn de kosten voor de catering en de bediening.
Een geheel verzorgde boottocht met de Belle van Zuylen
Met onze salonboot Belle van Zuylen kunt u een prachtige vaartocht door de Amsterdamse grachten maken. Een vaartocht is mogelijk in elk seizoen en bij elk weertype. Bij mooi, warm weer kunnen we een gedeelte van het schip openen, zodat u van de frisse vaarwind geniet. Bij wat kouder weer zit u tijdens de vaartocht lekker droog en warm, de salonboot is goed verwarmd door middel van centrale verwarming. Zo zit u met een vaartocht met de salonboot Belle van Zuylen altijd goed!
Tijden
De tijden van de vaartocht met de salonboot Belle van Zuylen zijn geheel naar uw wens aan te passen. Zo kunt u een middagtocht maken met een High Tea of een mooie avond varen door de stad Amsterdam. Eventueel gecombineerd met een diner aan boord van de salonboot of een running dinner langs uitstekende restaurants aan de grachten. Beperkingen zijn er eigenlijk niet in Amsterdam en mogelijkheden volop!
Offerte
Wilt u een offerte ontvangen voor een vaartocht met salonboot Belle van Zuylen? Neemt u dan vooral contact met ons op! Dit kan door ons te bellen (tijdens kantooruren): 020-7718736 of door een bericht te sturen via ons contactformulier. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op om de mogelijkheden met u te bespreken.
Boottocht Amsterdam De Amstel en de Wallen
Route: Zouthaven – Oosterdok – Kromme waal - Oude schans – Zwanenburgwal - Amstel – Rokin – Oudezijdsvoorburgwal – Oosterdok – Zouthaven
Startpunt centrumroute wallen en dijken
De vaarroute start in de Zouthaven, bij het Muziekgebouw aan het IJ in Amsterdam. Parkeergelegenheid (parkeergarage Muziekgebouw aan het IJ) en Centraal Station zijn hier vlakbij. Wanneer u liever buiten de stad parkeert kunt u parkeren bij het P en R terrein bij de Piet Heintunnel. Daarvandaan is er een snelle tramverbinding
Na vertrek vanuit de Zouthaven vaart u onder de spoorbruggen door, het Oosterdok in.
Amsterdam Oosterdok
Het Oosterdok ontstond in 1832 toen door de aanleg van de Oosterdoksdam een deel van het IJ werd ingedamd. Aan het Oosterdok liggen diverse hotels zoals het Amrath hotel en het Hilton. Ook vindt u er de Openbare Bibliotheek, het Scheepvaart museum en het Technologisch museum Nemo. Allen gebouwen met een karakteristieke uitstraling.
Scheepvaartmuseum
Het onlangs gerestaureerde Scheepvaartmuseum heeft behalve een boeiende maritieme collectie en een overdekte binnenplaats die geschikt is voor evenementen en diners met grote groepen. Het enorme zandstenen gebouw werd in 1656 gebouwd door Daniel Stalpaert. Het is opgetrokken rond een binnenplaats en rust op 18000 palen, die in de bedding van het Oosterdok zijn geslagen. Tot 1973 was het gebouw in handen van de marine. Het museum biedt een chronologisch overzicht van de Nederlandse scheepvaartgeschiedenis.
Bij het Kadijksplein waar een neoklassieke poort zich bevindt, bevond zich de enige toegangsweg naar de pakhuizen in het entropotdok. In het midden van de 19de eeuw lagen hier de grootste pakhuizen van Europa. Hier moesten de goederen door de douane en werden ingevoerde goederen opgeslagen tot de invoerrechten waren betaald.
Amrath Hotel
Het opvallende gebouw van NEMO herbergt het grootste science center van Nederland en bevat vijf verdiepingen met tentoonstellingen, experimenten, demonstraties en workshops. Het gebouw van NEMO is al van verre te herkennen: als een boeg van een enorm kopergroenkleurig schip op volle zee steekt het boven de Amsterdamse IJ-tunnel uit. De architect achter NEMO is de Italiaanse Renzo Piano, bekend van onder meer het Centre Pompidou in Parijs.
In het Oosterdok gaan we stuurboord uit, richting het open haven front. Daarna bakboord uit richting de Kromme Waal. Hier voert de rondvaart u langs het voormalige scheepvaarthuis waarin nu het Amrath hotel is gevestigd.
Het voormalig scheepvaarthuis wordt beschouwd als het eerste voorbeeld van de Amsterdamse School. Het kantoor van diverse scheepvaartmaatschappijen is in 1916 gebouwd door Kramer, Van der Mey en de Klerk. Het imposante driehoekige gebouw met zijn gevel die op een voorsteven lijkt, is bekroond met een beeld van Neptunus. Vier vrouwen stellen de verschillende windrichtingen voor. Het gebouw was een symbool voor het kapitalisme omdat kosten nog moeite werden bespaard.
Amsterdam Kromme Waal
De Kromme waal is een kleine rustige gracht met aan beide zijden woonboten en oude bedrijfsvaartuigen. Het is de verbinding tussen Prins Hendrikkade en de Oude Schans.
De rondvaart voert u aan het eind van de Kromme Waal stuurboord uit de Oude Schans op, langs de Montelbaanstoren richting de Sint Anthoniesluis en de Zwanenburgwal.
Montelbaanstoren: het onderste gedeelte van de toren werd in de 16de eeuw gebouwd en maakte deel uit van een verdedigingswerk. De toren stond net buiten de stadsmuren en diende ter bescherming van de kaden aan de pas aangelegde Oudeschans (voorheen Sint-Antoniedijk) tegen invallen vanuit Utrecht en Gelderland. Hendrick de Keizer voegde de achthoekige bovenbouw en spits toe. Deze vertoont veel overeenkomsten met de torenspits van de Oude Kerk, ontworpen door Joost Bilhamer, 40 jaar eerder. In 1611 begon de toren te hellen, waarop de Amsterdammers een kabel vastmaakten en hem weer overeind trokken.
Sint Anthoniesluis en de Zwanenburgwal; In de Gouden eeuw was deze buurt een belangrijk handelscentrum. Vrachtschepen voeren via de Geldersekade naar de Nieuwmarkt, waar de goederen werden gewogen en verkocht op de markt. De Waag is de oudst overgebleven stadpoort van Amsterdam. Na de bouw in 1488 werd hij Sint-Antonie-poort gedoopt. Hier vonden openbare executies plaats en veroordeelde gevangenen wachtten op hun lot in het galgenkamertje in een van de torens. In 1617 werd de poort de openbare Waag. Later waren hier verschillende gilden gevestigd waaronder het gilde van chirurgijnen. Dit gilde voegde later de centrale toren toe.
Binnen Amstel, Rokin
Aan het eind van de Zwanenburgwal komen we langs het Waterlooplein. Het Waterlooplein is al meer dan honderd jaar het bruisende middelpunt van de binnenstad. Er wordt gehandeld en gestruind in oude boeken en tweedehands kleding, in fietsen, meubels en snuisterijen.
De rondvaart vervolgt dan naar rechts langs Cafe de Doelen en hotel L’Europe. Hotel L ‘Europe is een van de betere en bekendste hotels van Amsterdam waar wij regelmatig aanmeren om een heerlijk gerecht aan boord te nemen of om de gasten af te zetten, tijdens het zogenaamde floating dinner.
Oudezijds Voorburgwal
Het vaarwater wordt hier steeds smaller, terwijl hier vroeger de Amstel op zijn breedst was en het IJ instroomde. We gaan het hart van de stad in naar de Oudezijds Voorburgwal. De smalle boogbruggen geven de rondvaart hier een extra dimensie. We komen langs Hotel the Grand en langs de Oude kerk. Het sterrenrestaurant Bridges van het Sofitel the Grand maakt deel uit van ons floating dinner arrangement. In dit arrangement vaart u van restaurant naar restaurant. Oude kerk: lees meer »
Vervolgens vaart u door de Rosse buurt van Amsterdam. Schaars geklede dames vormen een omstreden symbool van Amsterdam. Sinds het ontstaan van de stad als haven in de 13de eeuw, bestaat er al prostitutie. In 1478 was het verschijnsel als gevolg van de stroom ‘ongelukkige’ zeelui, zo wijdversprijd geworden, dat er pogingen werden gedaan om het te beperken. Prostituees die zich buiten hun territorium waagden, werden onder begeleiding terug gefloten. Na de alliteratie (een eeuw later), deed de Calvinistische Kerk een poging om het te verbieden. In de 17de eeuw werd prostitutie openlijk getolereerd. Op dit moment zijn er zijn ongeveer 200 bordelen.
Open haven front
Aan het eind van de Oudezijds Voorburgwal komen we door de Oudezijdskolk, kruisen de Zeedijk en komen uit in het open haven front, de vroegere grens van de stad aan het water. De Zeedijk is begin 14de eeuw aangelegd, samen met de Nieuwendijk en Haarlemmerdijk. Dit was ongeveer dertig jaar nadat Amsterdam stadrechten kreeg. De dijken werden verstevigd met houten palen. Toen de stad buiten deze grenzen groeide, dempte men de naastgelegen grachten en raakten de dijken hun functie kwijt. De paden erlangs werden de straten die nu de naam van de oude dijk dragen. Op de Zeedijk staat nog een huis met een houten gevel.
We zien hier de Schreierstoren, onderdeel van de Middeleeuwse stadsmuren. Ook deze toren maakte deel uit van de Middeleeuwe stadsmuren. Volgens een legende is de naam afgeleid van het schreien van de vrouwen die hier afscheid namen van hun zeevarende mannen. Meer voor de hand is dat de naam is ontleend aan de ligging in een schreie, wat scherpe hoek betekent. In 1609 koos Henry Hudson hier het ruime sop in een poging een nieuwe en snellere route naar Oost-Indie te vinden. In plaats daarvan ontdekte hij onbedoeld New-York. Een bronzen plaat, aangebracht in 1927 herinnert aan die reis.
We varen weer richting de opstapplaats door het Oosterdok naar de Zouthaven. Een mooie rondvaart route door Amsterdam is ten einde en u bent weer terug bij het punt van vertrek.
De Belle van Zuylen mag maximaal 30 gasten vervoeren
Prijzen (ex 9% BTW) | |
---|---|
2 uur (minimaal) | € 900,- |
volguur | € 230,- p.u. |
Bediening per uur | € 34,50 (ex 21% BTW) |
Leeg varen | € 75,- |